خانهمقالاتطراحی کانال هوا

طراحی کانال هوا

طراحی کانال هوا

هر پروژه ساختمانی در حال تکمیل جهت هوارسانی و تولید هوای گرم یا سرد نیاز به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب دارد. عضو اصلی و اساسی سیستم های تهویه مطبوع کانال های هوا نظیر کانال اسپیرال گالوانیزه می باشند. بنابراین جهت دسترسی به بهترین سیستم تهویه مطبوع نیاز به طراحی کانال هوا می باشد.

طراحی کانال هوا (Designing Air Duct) پروسه پیچیده ای نیست اما نیازمند صرف وقت و دقت بالاست تا بهترین کیفیت را ارائه دهد.

مراحل طراحی کانال هوا

مراحل طراحی کانال هوا از ابتدای کار بدین صورت انجام می گردد. ابتدا باید کاربری محل پروژه تعیین گردد. سپس توسز کارشناسان مجرب محل پروژه بازدید و برآورد های لازم جهت طراحی کانال کشی صورت بپذیرد. سپس فضای مورد نظررا متر نموده و سپس نقشه کامل و جامعی از ابعاد و اندازه های دقیق آن فضا بدست آورده و سپس توسط مهندسین نقشه کش تاسیساتی و به کمک نرم افزار های حرفه ای ابعاد و اندازه های دقیق به همراه نقشه های تاسیساتی پروژه ترسیم می گردد و سپس برآورد های لازم و صورت گرفته و نقشه طراحی کانال هوا بدست می آید. بدین ترتیب تعیین می گردد که چه نوع کانال، با چه ابعاد، چه متراژ و چه ویژگی هایی مناسب استفاده در این فضا می باشند. جهت طراحی کانال هوا باید تمامی شرایط جوی و محیطی و سایر ویژگی ها بررسی گردد.

طراحی کانال هوا باید کاملا به درستی و دقت لازم صورت بگیرد تا بیشترین کارایی و بازدهی را در طول کانال ادائه دهد. اگر طراحی کانال کشی به درستی انجام نپذیرد موجب می گردد که کانال نتواند بیشترین بازدهی و کارایی را در طول کانال کشی ارائه دهد در نتیجه موجب به وجود آمدن اختلال در کل سیستم و تضعیف سیستم می گردد و در نتیجه کانال هوا و کل سیستم بسیار زود فرسوده شده و از بین می رود در نتیجه در مدت زمان بسیار کوتاهی تنها به فعالیت خود ادامه می دهد.

کیفیت طراحی کانال هوا

بنابراین کیفیت طراحی کانال هوا در روند کاری سیستم تهویه مطبوع نقش بسیار مهم و پر رنگی را ایفا می نماید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

طراحی کانال کشی همان طور که گفته شد به عوامل گوناگونی وابسته می باشد. یکی از این عوامل شرایط جوی و آب و هوایی محل پروژه است، اینکه گرم باشد یا سرد، رطوبت بالا باشد یا پایین، حرارت بالا وجود داشته باشد یا خیر و…

همچنین شرایط دیگر نظیر وجود مواد اسیدی، شیمیایی و قلیایی، وجود انواع باکتری ها و میکروب ها و… تاثیر گذار می باشند.

سایز دهانه کانال ها، متراز آن ها و… نیز در تعیین نحوه طراحی کانال هوا بسیار موثر می باشند.

کانال اسپیرال اکسپوز

عایق بندی کانال هوا

وجود عایق بندی در کانال هوا نیز نقش بسیارمهمی را ایفا می نماید. عایق هایی نظیر پلی استر، پلی اتیلن، پشم شیشه، پشم سنگ، الاستومری و… در این میان عایق الاستومری بسیار قوی تر می باشد و مکلات و مسائلی که سایر عایق ها درگیر آن هستند را این نوع عایق دارا نمی باشد و بسیاری از مشکلات آن ها را برطرف نموده است.

وجود عایق در طراحی کانال کشی نقش مهمی دارد چرا که موجب می گردد که کانال را بر برابر تمامی عوامل و مسائلی که پیش تر گفته شد محافظت نماید. و در نتیجه بر طول عمر کانال بسیار بیافزاید و باعث گردد که کانال در مدت زمان بسیار بیشتری و طی فعالیت های مفید به کار خود ادامه داده و به هیچ وجه دچار مشکل و ایرادی نگردد. همچنین عایق مانع از نفوذ حرارت، رطوبت، آب و … می گردد و همچنین از نفوذ و انتقال سرو صدا جلوگیری نموده و مانع از انتشار آلودگی صوتی در فضا می گردد.

طراحی کانال هوا برای انواع کانال های هوا امکان پذیر می باشد و درواقع یک عمل بسیار مهم و ضروری است که حتما باید توسط یک تیم تخصص و حرفه ای انجام بگیرد تا هیچ گونه ایراد و مشکلیرا پدیدی نیاورد.

عمل طراحی کانال هوا برای کانال های انتقال هوا نیر کانال های اسپیرال گالوانیزه، کانال های فلکسیبل، انواع کانال های خرطومی و… و حتی کانال های قدیمی تر و سنتی تر نظیر کانال های چهارگوش و حتی کانال های پیش عایق که امروزه به دلیل خواص و ویژگی های مثبت فراوان و مزیت ها و برتری هایی که نسبت به سایر کانال های هوا دارند مورد استفاده قرار می گیرد. حتی طراحی کانال هوا را می توان برای تمامی قطعات و اتصالات و لوازم جانبی که در یک سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد هم می توان انجام داد چرا که ممکن است در یک شرایط خاص نیاز به طراحی و تولید یک یا چند قطعه خاص باشد که حتما باید طراحی دقیق و درست صورت بگیرد. در این شرایط انتقال هوا برای تک تک قطعات کمکی برای این کانال هم مورد استفاده قرار گرفته می توان استفاده نمود تا قطعات هم در کنار کانال های هوا بالاترین کارایی و بازدهی را از خود نشان دهد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی